هدایای تبلیغاتی، به تمام محصولات و یا خدماتی گفته میشود که شرکت ها و سازمان ها برای آگاهی از برند، به صورت رایگان در اختیار مشتریان، شرکای تجاری، کارمندان یا سایر افرادی که با آنها تعامل دارند اهدا میکنند. این هدایای تبلیغاتی معمولاً حاوی لوگو، نام تجاری، یا جملات خاصی هست که هدایای تبلیغاتی را به نحوی از سایر وسایل مشابه متمایز کند. هدایای سازمانی انواع مختلفی از جمله وسایل الکترونیک، لوازم آرایشی بهداشتی، لوازم التحریر، ماگ حتی خوراکی ها دارند. امروزه شما تعداد قابل توجهی انتخاب در بین هدایای تبلیغاتی دارید و فقط کافی است بودجه کافی را در اختیار داشته باشید.
اولین سوال مهم در تهیه این هدایا این است که هدف از هدیه تبلیغاتی چی هست؟ هدف اصلی از ارائه هدایای تبلیغاتی، آگاهی از برند، تقویت روابط با مشتریان و شرکای تجاری، ایجاد احساس قدردانی در دریافتکنندگان و در نهایت، افزایش وفاداری مشتریان فعلی و یا تشویق مشتریان بالقوه به خریداری از برند شماست. این هدایا در رویدادهای خاص مانند نمایشگاهها، سمینارها، جلسات خاص و ... اهدا میشوند.
هر چقدر انتخاب هدایای تبلیغاتی با توجه به مخاطب هوشمندانه تر و مرتبط تر باشد، بازگشت سرمایه بهتری خواهید داشت و در راستای اهداف بازاریابی قدم موثرتری برداشته اید. پس لطفا قبل از خرید هدایای تبلیغاتی به مرتبط بودن به بازار هدف و البته کیفیت هدیه تبلیغاتی توجه کافی داشته باشید. هدایای تبلیغاتی نیز مانند هر روش دیگر بازاریابی نیاز به برنامه ریزی دارد و صرف اهدای هدیه های تبلیغاتی به اهداف خود نمیرسید.
قیمت هدیه تبلیغاتی نیز از موارد متفاوتی تاثیر میگیرد و نمیتوان به طور کلی گفت که این هدایا باید ارزان یا گران باشند. چرا که قیمت در بازاریابی امری نسبی است. در ادامه برخی از این عوامل را بررسی میکنیم:
1. مخاطب هدف: این مهمترین موضوع در خرید هدیه تبلیغاتی است. اگرمقصد هدایا برای مشتریان مخصوص و یا شرکای کلیدی باشند، انتخاب هدیه ای با قیمت بالاتر و البته با کیفیت بالاتر پیشنهاد میشود. اما برای مخاطبان عمومی تر مانند بازدیدکنندگان نمایشگاهها یا کمپینهای تبلیغاتی، هدایا میتوانند ارزانتر و در تعداد بسیار بالاتر خریداری شوند.
2. هدف: اگر هدف اصلی این برنامه آگاه سازی از برند است و تعداد زیادی هدیه قرار است تهیه شوند، انتخاب هدایای ارزانتر میتواند منطقیتر باشد. اما اگر هدف تقویت ارتباط شکل گرفته با مخاطبی خاص است، هدیهای لوکس تر به این منظور پیشنهاد میشود.
3. طبقه مشاغل : در بیزینس های لاکچری، انتخاب هدایای تبلیغاتی لوکس تر با تصویر برند تطابق بیشتری دارد. در حالی که در کسبوکارهایی که بر اساس حجم فروش زیاد و قیمت پایینتر کار میکنند، هدیههای ارزانتر میتوانند مناسبتر باشند.
4. شرایط اقتصادی : در شرایط اقتصادی خاص مانند این سالهای کشور عزیزمان ایران، ممکن است شرکتها ترجیح دهند بودجه کمتری برای هدایای تبلیغاتی اختصاص دهند و از گزینههای ارزانتر استفاده کنند.
در نهایت، یک سازگاری بین تصویر برند، هزینه هدیه تبلیغاتی و هم چنین تاثیر گذاری آن باید وجود داشته باشد. گیرنده هدیه باید از گرفتن این هدیه خوشحال شود و در او احساس قدردانی ایجاد شود. و در واقع با ارتباط مکرر و مدام از آن هدیه تبلیغاتی با برند شما ارتباط بگیرد و از خرید از شما مشتاق شود.
سخن آخر:
بعضی از افراد بدون هیچ گونه فکر قبلی هدیه ی خود را تهیه میکنند، فارغ از اینکه به تناسب هدیه شرکتی با اهداف بازاریابی فکر کنند. در نظر داشته باشید هدیه های تبلیغاتی نیز میتوانند فقط در صورت خرید بی هدف آن یک هدر رفت پول باشند. پس فاکتورهای زیر را قبل از خرید هدیه ها فکر کنید:
۱-هدف از خرید هدیه تبلیغاتی چیست؟
۲-بودجه مورد نظر چقدر است؟
۳-آیا این هدیه تبلیغاتی با رویداد و یا محصولات شرکت من تا حدودی متناسب است؟
۴-آیا این هدیه برای گیرنده کادو کاربردی هست؟
۵-آیا میتوان هدیه تبلیغاتی را به شکلی متمایز کنم تا از سایر هدایا متمایز شود ودر ذهن ماندگار تر شود؟
امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شود.
مطالعه مرتبط :
به نظر من هدیه تبلیغاتی نه باید گرون باشه و نه ارزون. قیمت متوسط منطقی ترینه.
بلی هدیه تبلیغاتی با قیمت متوسط منطقی تر هست. باز بستگی به هدف دارد.
هدیه تبلیغاتی مهمترین ویژگیش باید قشنگی باشه.
زیبایی کار خیلی مهم هست.