هدایای تبلیغاتی، به تمام محصولات و یا خدماتی گفته میشود که شرکت ها و سازمان ها برای آگاهی از برند، به صورت رایگان در اختیار مشتریان، شرکای تجاری، کارمندان یا سایر افرادی که با آنها تعامل دارند اهدا میکنند. این هدایای تبلیغاتی معمولاً حاوی لوگو، نام تجاری، یا جملات خاصی هست که هدایای تبلیغاتی را به نحوی از سایر وسایل مشابه متمایز کند. هدایای سازمانی انواع مختلفی از جمله وسایل الکترونیک، لوازم آرایشی بهداشتی، لوازم التحریر، ماگ حتی خوراکی ها دارند. امروزه شما تعداد قابل توجهی انتخاب در بین هدایای تبلیغاتی دارید و فقط کافی است بودجه کافی را در اختیار داشته باشید.
اولین سوال مهم در تهیه این هدایا این است که هدف از هدیه تبلیغاتی چی هست؟ هدف اصلی از ارائه هدایای تبلیغاتی، آگاهی از برند، تقویت روابط با مشتریان و شرکای تجاری، ایجاد احساس قدردانی در دریافتکنندگان و در نهایت، افزایش وفاداری مشتریان فعلی و یا تشویق مشتریان بالقوه به خریداری از برند شماست. این هدایا در رویدادهای خاص مانند نمایشگاهها، سمینارها، جلسات خاص و ... اهدا میشوند.
هر چقدر انتخاب هدایای تبلیغاتی با توجه به مخاطب هوشمندانه تر و مرتبط تر باشد، بازگشت سرمایه بهتری خواهید داشت و در راستای اهداف بازاریابی قدم موثرتری برداشته اید. پس لطفا قبل از خرید هدایای تبلیغاتی به مرتبط بودن به بازار هدف و البته کیفیت هدیه تبلیغاتی توجه کافی داشته باشید. هدایای تبلیغاتی نیز مانند هر روش دیگر بازاریابی نیاز به برنامه ریزی دارد و صرف اهدای هدیه های تبلیغاتی به اهداف خود نمیرسید.
قیمت هدیه تبلیغاتی نیز از موارد متفاوتی تاثیر میگیرد و نمیتوان به طور کلی گفت که این هدایا باید ارزان یا گران باشند. چرا که قیمت در بازاریابی امری نسبی است. در ادامه برخی از این عوامل را بررسی میکنیم:
1. مخاطب هدف: این مهمترین موضوع در خرید هدیه تبلیغاتی است. اگرمقصد هدایا برای مشتریان مخصوص و یا شرکای کلیدی باشند، انتخاب هدیه ای با قیمت بالاتر و البته با کیفیت بالاتر پیشنهاد میشود. اما برای مخاطبان عمومی تر مانند بازدیدکنندگان نمایشگاهها یا کمپینهای تبلیغاتی، هدایا میتوانند ارزانتر و در تعداد بسیار بالاتر خریداری شوند.
2. هدف: اگر هدف اصلی این برنامه آگاه سازی از برند است و تعداد زیادی هدیه قرار است تهیه شوند، انتخاب هدایای ارزانتر میتواند منطقیتر باشد. اما اگر هدف تقویت ارتباط شکل گرفته با مخاطبی خاص است، هدیهای لوکس تر به این منظور پیشنهاد میشود.
3. طبقه مشاغل : در بیزینس های لاکچری، انتخاب هدایای تبلیغاتی لوکس تر با تصویر برند تطابق بیشتری دارد. در حالی که در کسبوکارهایی که بر اساس حجم فروش زیاد و قیمت پایینتر کار میکنند، هدیههای ارزانتر میتوانند مناسبتر باشند.
4. شرایط اقتصادی : در شرایط اقتصادی خاص مانند این سالهای کشور عزیزمان ایران، ممکن است شرکتها ترجیح دهند بودجه کمتری برای هدایای تبلیغاتی اختصاص دهند و از گزینههای ارزانتر استفاده کنند.
در نهایت، یک سازگاری بین تصویر برند، هزینه هدیه تبلیغاتی و هم چنین تاثیر گذاری آن باید وجود داشته باشد. گیرنده هدیه باید از گرفتن این هدیه خوشحال شود و در او احساس قدردانی ایجاد شود. و در واقع با ارتباط مکرر و مدام از آن هدیه تبلیغاتی با برند شما ارتباط بگیرد و از خرید از شما مشتاق شود.
سخن آخر:
بعضی از افراد بدون هیچ گونه فکر قبلی هدیه ی خود را تهیه میکنند، فارغ از اینکه به تناسب هدیه شرکتی با اهداف بازاریابی فکر کنند. در نظر داشته باشید هدیه های تبلیغاتی نیز میتوانند فقط در صورت خرید بی هدف آن یک هدر رفت پول باشند. پس فاکتورهای زیر را قبل از خرید هدیه ها فکر کنید:
۱-هدف از خرید هدیه تبلیغاتی چیست؟
۲-بودجه مورد نظر چقدر است؟
۳-آیا این هدیه تبلیغاتی با رویداد و یا محصولات شرکت من تا حدودی متناسب است؟
۴-آیا این هدیه برای گیرنده کادو کاربردی هست؟
۵-آیا میتوان هدیه تبلیغاتی را به شکلی متمایز کنم تا از سایر هدایا متمایز شود ودر ذهن ماندگار تر شود؟
امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شود.
مطالعه مرتبط :
هدیه دادن، یکی از خوشایندترین کارهای جهان است. خیلی از افراد ترجیح میدهند که انواع عطر و ادکلن را برای هدیه دادن به نزدیکان خود برای مناسبت های مختلف انتخاب کنند. قبل از تصمیم درباره انواع عطر و ادکلن باید ابتدا سن وسال و جنسیت شخص مورد نظر را در نظر بگیرید. مثلا عطرهای چوبی و گرم برای افراد بسیار جوان مناسب نیست وعطرهای شیرین برای خانمهای جاافتاده مانند مادران گزینه بهتری به عنوان کادو و هدیه هستند. عطرهایی با ترکیبهای گلی و مرکباتی، و آبزی یا گلی و آبزی بیشتر برای دختران جوان و با روحیه لطیف و ملایم مناسب هستند. همچنین شما میتوانید یک عطر دریایی خنک با ترکیب چوبی، دودی یا مشکی را هم برای پسران جوان و با انرژی در نظر بگیرید. بنابراین میبینید که قبل از انتخاب عطر هدیه باید موارد زیادی را در نظر داشته باشید تا هدیه شما مورد پسند طرف مقابلتان قرار بگیرد. ما سعی میکنیم بهترین پیشنهادها و مناسبتهایی که عطر هدیه ای بسیار مرتبط است را به شما پیشنهاد بدهیم.
عطر میتواند یکی از بهترین انتخاب های هدیه روز پدر باشد. برای پدرها پیشنهاد میدهیم که عطرهای مردانه ای که کمی تلخ و یا کمی خنک هستند را انتخاب کنید. عطرهای خانواده دیور معمولا پیشنهاد خوبی برای عطر هدیه به حساب می آیند. عطرهایی مثل ساواج دیور و یا هوم اینتنس دیور را در این خصوص به شما پیشنهاد میدهیم. برای روز مرد نیز عطر میتواند هدیه ای جذاب به حساب بیاید. برای روز مرد اگر سن همسر شما خیلی بالا نیست، کرید اونتوس از پیشنهادهای ما به شما برای عطر هدیه است.
روز مادر نیز عطر هدیه گزینه ی مناسبی برای کادوست. عطرهای زنانه ی گرمی مانند باکارات رژ و یا کلوین کلین ایفوریا میتوانند انتخاب های مناسبی باشند. برای همسر خود نیز شاید عطرهای برند لانکوم مانند ترزور میدنایت رز و یا لاویست بله پیشنهادهای خوبی باشند.
از مناسبت های مهم دیگر که میتوان برای آن عطر هدیه تهیه کرد، نوروز و به اصطلاح عیدی است. پیشنهاد میدهیم برای ورود به بهار عطر خنکی هدیه بگیرید. برای آقایان عطر هدیه اینویکتوس پاکورابان و یا مگاماره را خرید کنید. برای خانم ها عطر بمب شل ویکتوریا سکرت با رایحه ی خنکش احتمالا عطر هدیه ی مناسبی خواهد بود.
از مناسبت های دیگری که میتوان عطر هدیه داد، هدایای سازمانی و یا هدیه های تبلیغاتی و یا هدیه های ولکام پک است. همچنین در گیفت های نمایشگاهی میتوان از عطرهای کوچک هدیه برای جذب افراد به غرفه استفاده کرد. همچنین در صورت طراحی لیبل با لوگوی شرکت احتمالا هدیه جذابی خواهد بود.از مزایای عطرهای تبلیغاتی این است که بازار هنوز ازین کادوها اشباع نشده است و جز هدایای تبلیغاتی لوکس و خلاقانه محسوب میشود. امروزه عطرهای تبلیغاتی رفته رفته در حال باز کردن جای خود در هدایای تبلیغاتی و سازمانی هستند.
از مناسبت های دیگر هدیه دادن عطر و ادکلن شب یلداست. با توجه به فصل زمستان بهتر است از عطرهای بسیار گرم چه برای خانم ها و چه آقایان هدیه بگیرید. پیشنهاد عطر هدیه گرم برای زنان کازاموراتی زرجف لیرا و یا گودگرل کارولینا هرراست. البته گودگرل عطر بسیار معتدل تری نسبت به زرجف است. برای آقایان نیز عطر هدیه گرم فارنهایت دیور پیشنهاد میشود که بسیار گرم است.
روز زن و یا روز مادر از متداول ترین مناسبت ها برای هدیه دادن در ایران است. زنان هم در نقش مادر و هم در نقش همسر نقش مهمی در فرهنگ خانواده ایرانی دارند و در ستایش و قدردانی از زحماتشان این هدیه چیز کوچکی است. هدیه روز مادر و یا هدیه روز زن به عوامل مختلفی مانند سلیقه آن زن، روحیه و مدل زندگی اش، بودجه شما، هدیه های قبلی بستگی دارد. این کادو میتواند از یک گل رز ساده باشد تا باکس جواهرات برلیان. اولین نکته کادوی روز زن این است که نشان بدهیم که این مناسبت را فراموش نکرده ایم و با این کادو هر چند کوچک قدردان مادر و یا خانم هستیم، مابقی موارد در فرع داستان هدیه روز زن قرار میگیرند. ما در اینجا لیستی متنوع از هدایای روز زن را تهیه کرده ایم که شما را در خرید کمک کند:
۱. عطر هدیه : یک عطر خوشبو با توجه به سلیقه شخصی او میتواند خانم را سر ذوق بیاورد. عطر هدیه نه تنها کادویی لوکس محسوب میشود و بسیار احساسی است. بلکه میتوانید آنها را امروزه با قیمت بسیار خوب با توجه به تولیدات داخل که با کیفیت نیز هستند تهیه کنید. عطر و ادکلن از دیرباز از محبوب ترین هدیه ها نیز برای خانم ها محسوب میشود و از کادوهای دوست داشتنی روز زن و مادر به حساب می آید. دقت کنید که عطر و ادکلن را اگر در باکس هدیه تهیه کنید،دیگر نیازی به کادو کردن مجدد آن ندارید.
۲.جواهرات هدیه: زنها عاشق جواهرات هستند. لازم نیست حتما با هزینه های بالا چیز مفصلی تهیه کنید. یک گوشواره کوچک نیز میتواند هدیه ای ارزشمند برای آن خانم محسوب شود. جواهرات بزرگ تر که سر جای خودش.
۳.ساعت مچی: بلی ساعت مچی هم از دیرباز از هدیه های زیبا برای خانم ها به حساب می آید. البته برای خرید ساعت مچی برند خارجی نیاز به بودجه بالایی دارید.
۵. کیف و کفش : کیف و کفش ست نیز از جمله هدایایی است که هم زیبا هستند و هم اگر با توجه به سلیقه و اندازه او باشد، کادوی خوبی به حساب می آید.
۶. اگر همسر و یا مادر شما شخص یادگیرنده ای است، در خرید دوره های آموزشی که امروزه هم به صورت صوتی و پادکست میتواند در اختیار کاربران قرار بگیرد، درنگ نکنید.
۹. لوازم ورزشی : اگر او ورزشکار است، میتوانید لوازم ورزشی مانند اسپرت واچ، لباسهای ورزشی و یا به صورت کلی تجهیزات ورزشی را به او هدیه دهید. مثلا اگر او کوهنورد است، در خرید تجهیزات کوهنوردی با او مشارکت کنید.
مطالعه مرتبط : برای چه مناسبت هایی عطر هدیه بگیریم؟
خوشبوترین عطرهای مردانه عطرهایی هستند که فارغ از کشور، فرهنگ، جنسیت و یا سن از پرفروش ترین و پرطرفدارترین عطرو ادکلن های مردانه در دنیا به حساب می آیند و در پی پرطرفداربودنشان، بالاترین امتیاز را در سایت های معتبر فروش عطر و ادکلن کسب کرده اند. اگر دقت کنید در لیست خوشبوترین عطرهای مردانه، مواردی مشترک است که به عنوان مزایای این عطرهای مردانه به حساب می آید که خوشبویی شاید بارزترین آن ها باشد.نظرات دیگر اساتید، نام برند، طراحی شیشه و ... از موارد دیگر است. معیارهای جالبی برای دسته بندی خوشبوترین عطر و ادکلن های مردانه وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم:
۱. بو و رایحه : خود رایحه اولین و مهمترین عامل انتخاب قرارگرفتن در لیست خوشبوترین عطرهای مردانه است. هر چقدر عطر خوشبوتر و جذابتر باشد و با ذائقه عمومی سازگارتر باشد، احتمال قرار گرفتن در لیست خوشبوترین های ادکلن های مردانه بالاتر میرود.
۲. ماندگاری عطر: عطر و ادکلن هایی که ماندگاری طولانیتری دارند و بوی خود را برای مدت زمان طولانیتری حفظ میکنند، امتیاز بالاتری را در لیست خوشبوترین ها به دست می آورند.
۳. پخش بوی عطر: قدرت پخش و انتشار بو نیز از موارد مهم است. عطرهایی که بویشان در فضا پخش میشود، معمولاً رایحه های قوی تری دارند و امتیاز بالاتری در لیست پرطرفدارترین ادکلن های مردانه کسب میکنند.
۴. مناسبتها و فصول: برخی عطرها برای مناسبتها یا فصول خاصی طراحی شدهاند. به عنوان مثال، عطرهای گرم و شیرین معمولاً برای فصلهای سرد مناسبتر هستند و عطرهای خنک و تازه برای فصلهای گرم. اما بنا بر تجربه تا کنون پرفروش ترین عطرهای مردانه دنیا تا حدودی معتدل بوده اند و میشود گفت تا حدودی مناسب چهار فصل هستند.
۵. نظرات و فیدبک ها: مانند فیلم و سریال ها این حوزه نیز متخصصین عطرسازی باید نظرات خود را بدهند. بازخوردهای مثبت از اساتید و متخصصین عطرسازی نیز تأثیر مثبتی دارد. عطرهایی که فیدبک های مثبتی دریافت کردهاند، معمولاً امتیاز بالاتری در لیست بهترین عطرهای مردانه دارند.
۶. شهرت برند: بلی. برند همیشه در دنیای عطر مهم و تاثیرگذار بوده است. برندهای شناخته شده در عطر و ادکلن معمولاً عطرهایی با کیفیت بالاتری تولید میکنند که باعث میشود عطرهای آنها در لیست بهترینها جای بگیرند.
۷. طراحی شیشه و بسته بندی: طراحی ظاهری عطر نیز میتواند در جذب امتیاز بالا تأثیرگذار باشد. شیشه ها با طراحی خاص و معنا دار میتوانند به فروش بیشتر عطر کمک کنند و در اذهان مشتریان بیشتر باقی بمانند.
در نهایت یونیک بودن رایحه نیز بسیار مهم است. اینکه مشابه سایر عطرهای بازار نباشد و بویی جدید باشد. هر عطری حال و هوایی را برای کاربر ایجاد میکند. یکی شب های توکیو، یکی شبهای برفی لندن، یکی حال و هوای رمانتیک، یکی باغ ترنج و یا رویداد رسمی برای یک مرد با کت و شلوار و یاحتی سواحل تفریحی. حتی اینکه چه فضایی در استفاده ازین عطر ایجاد میشود، نیز میتواند بسیار مهم باشد.هرچقدر فضای خاص تری ایجاد کند، و یا فضای جدیدتری باشد،مسلما استقبال بیشتری از آن میشود و حرف جدیدتری در بازار ادوکلن دارد.حتی اینکه سگمنت مخاطبش چه کسانی باشند،نیز روی این رتبه بندی تاثیر دارد.
هدایای سازمانی اصطلاحی هست که شاید در پنج سال اخیر در سازمان ها و شرکت ها بسیار بیشتر از قبل شنیده شد. هدایای سازمانی از جمله بهترین روش های مرسوم برای قدردانی از کارمندان و کارکنان شماست. هدیه سازمانی چیزی هست که شما را در یاد افراد نگه میدارد. مهم تر ازینکه هدیه سازمانی ارزان باشد، لوکس باشد، ایرانی و یا خارجی باشد، این است که هدیه سازمانی کاربردی باشد. هدیه سازمانی چه در قالب پک هدیه سازمانی و چه در قالب یک هدیه جداگانه میتواند اثر گذاری مثبتی روی روابط شرکت و یا سازمان با کارمندان و کارکنان داشته باشد.
هدیه سازمانی اغلب به مناسبت های مختلف استفاده میشود. این مناسبت ها میتوانند مانند نوروز و شب یلدا مناسبتهای ایرانی باشد. که اغلب با هدیه سازمانی خوراکی مانند پسته و زعفران مزین میشوند. هدایای سازمانی خوراکی شامل قهوه و دمنوش و یا شکلات هم میشود، اما برای این مناسبت ها اغلب ازین ها استفاده نمیشود و این خوراکی های به عنوان هدایای سازمانی ولکام پک و یا همان پک خوشامدگویی استفاده میشود. البته سررسید و کلا لوازم التحریر نیز سالیان درازی است که کادوی شماره یک سازمانی در ایران محسوب میشود.
مناسبت های مذهبی هم در ایران زمان درستی برای هدیه سازمانی محسوب میشود. از جمله روز زن و روز مرد. روز زن تولد حضرت فاطمه و روز مرد تولد حضرت علی است که از جمله معروف ترین مناسبت های مذهبی محسوب میشود. روز زن و رو ز مرد هدایای سازمانی میتواند شامل مواردی مانند عطرهای سازمانی هدیه باشد که هم لوکس محسوب میشود و هم کاربردی. عطر هدیه کادویی نسبتا جدید و لوکس محسوب میشود که با توجه به تنوع رایحه ها داخل کشور میتوانید انتخاب مناسبی را داشته باشید. عطرهای اغلب کادوهایی کاربردی محسوب میشوند که در باکس کادو تزیین شده و کادوی چشمگیری هست.
کادوهای کاربردی دیگر نیز میتوان به وسایل الکترونیکی مانند فلش مموری، هدست نیز متداول است. حتی کارت های گیفت نیز میتوانند انتخاب مناسبی باشند. گیفت کارت ها شما اعتبار خرید از رستوران ها، فروشگاه های زنجیره ای و استفاده از باشگاه ها و ... را دارید.
اگر میخواهید هزینه کمی را برای هدایای سازمانی متقبل شوید، سراغ کادوهای کوچک مانند تی شرت و یا گلدان و یا خودکار و لوازم التحریر و یا ست رومیزی بروید. اینها به درد هدایای تبلیغاتی بیشتر میخورد، اما برای کادوهای سازمانی نیز به هرحال استفاده میشودو اشکالی ندارد.ست های رومیزی نیز سابقه ی طولانی در هدایای سازمانی دارد که میتوان با قیمت متوسط تهیه کرد.کتاب ها نیز میتوانند هدایای سازمانی مناسبی باشند. به خصوص برای قشر مدیریت.
توجه کنید که هر هدیه ای برای هر کسی مناسب نیست و باید باتوجه به مخاطب هدیه سازمانی تهیه شود. درست است که بودجه هم بسیار تاثیرگذار است اما با همان بودجه لطفا قبل از خرید به میزان کافی فکر کنید.
دقت کنید که در نمایشگاه های از گیفت هایی استفاده میشود اما آن ها هدایای تبلیغاتی نام دارند و هدف آن ها آگاهی از نام برند است و با تعداد بسیار بالاتر اغلب تهیه میشوند. در نمایشگاه ها نیز برای جداسازی هدایای تبلیغاتی و سازمانی اغلب دو گروه پک هدایا تهیه میشود. هدایای سازمانی برای مهمانان ویژه و هدایای تبلیغاتی برای عموم مراجعه کنندگان.