دنیای عطر و ادکلن

موضوعات به روز درباره عطر، ادکلن، رایحه ها و کمک به انتخاب عطر مناسب

دنیای عطر و ادکلن

موضوعات به روز درباره عطر، ادکلن، رایحه ها و کمک به انتخاب عطر مناسب

مروری بر تعاریف کلیدی عطر و ادکلن

ابتدا بهتر است به تعریف عطر و ادکلن بپردازیم. طبق تعریف عطر در ویکی پدیا عطر مخلوطی از اسانس‌ها یا ترکیبات معطر، مواد تثبیت‌کننده و حلال‌هاست که اغلب به صورت مایع بوده و برای خوشبوسازی بدن انسان، حیوانات، غذا، اشیا، و محل زندگی استفاده می‌شود. مواد اولیه معطر سازندهٔ عطر از طریق استخراج از منابع گیاهی، حیوانی یا از روش‌های تولید مصنوعی مواد شیمیایی تهیه می‌شوند. عطرها خود نیز به انواع متفاوت تقسیم بندی میشوند که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم:


عطر یا perfume:

پرفیوم با بیست درصد از اسانس‌های روغنی، این نوع عطر بیشترین غلظت و ماندگاری را در بین انواع عطر داراست. به دلیل حجم موارد استفاده شده در آن بالاترین قیمت را نیز بین انواع عطر و ادکلن داراست.


ادو پرفیوم:

ادو پرفیوم اغلب حدود پانزده درصد اسانس دارند و بعد از پرفیوم ها بالاترین نسبت اسانس را بین انواع عطر و ادکلن داراست.


ادوتویلت:

بین پنج تا پانزده درصد اسانس دارد و نسبت به پرفیوم و ادوپرفیوم طبیعتا ماندگاری کمتری دارد و البته قیمتش نیز نسبت به آنها پایین تر است.


ادوکلن :

ادکلن ها کمتر از پنج درصد یعنی چیزی بین دو تا چهار درصد ماندگاری دارند. ادکلن ها نسبت به موارد بالا رقیق تر هستند. 


تاریخچه کلمه پرفیوم:

واژه پرفیوم از کلمه یونانی پرفیومر(perfumare) گرفته شده است به یونانی میشود در میان دود! چرا که یونانیان اعتقاد داشتند که رایحه ها نوعی دود غیر قابل دیدن هستند. و این دود موجب بوی عطر میشود. 


تاریخ استفاده از عطر در دنیا:

ظاهرا برای اولین بار در مراسم مذهبی و آیین های تشریفاتی شان در مصر از عطر استفاده شده است. پرواضح است که عطرها و ادکلن ها در دوران هایی فقط متعلق به طبقه اشراف بوده است و رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی دراختیار عموم قرار گرفته است. به طوری که امروزه به یکی از پرکاربردترین وسایل آرایشی بهداشتی با استفاده روزانه تبدیل شده است.اگرچه ذکر این نکته مهم است که ایران یکی از پرمصرف ترین کشورها در مصرف عطر و ادکلن در دنیاست.


عطرها نیز مانند موسیقی نت دارند:

عطرها نیز مانند موسیقی نت دارند. یعنی نت های ابتدایی، نت های میانی و نت های پایه و یا نت های انتهایی.  نت های ابتدایی اولین رایحه هایی است که به مشام میرسد. اولین بویی که از عطر ساطع میشود و اغلب بسیار کوتاه است. نت های میانی پس از بین رفتن نت های ابتدایی آشکار میشود و آن نیز ماندگاری نسبتا کوتاهی دارد.  اما نت های پایه و یا نت های میانی ماندگارترین نتهای عطر هستند و در واقع ترکیب اصلی بوی عطر به حساب می آیند.


منابع رایحه ها

منابع رایحه ها ممکن است گیاهی باشد و یا حیوانی و یا مصنوعی و البته طبیعی. گیاهی که شامل میوه ها و گیاهان سبز است. مصنوعی مواد ساخته شده و غیر طبیعی است.اما الهام اصلی عطرسازی از طبیعت است. منابع حیوانی مانند مشک است که البته امروزه بیشتر جایگزین گیاهی پیدا کرده اند.


سیاژ چیست؟
سیاژ نیز یکی از اصطلاحات جالب عطرسازی است که به معنای رد و اثر باقی مانده از عطر و ادکلن یک شخص است. در واقع او رفته است اما شما عطر او را کاملا احساس میکنید. کلمه فرانسوی آن sillage  است و به معنی اثر بو بعد از ترک کردن شخص است. 


آکورد در عطر سازی 
 آکورد در عطرسازی، ترکیب متعادل و بالانس شده چندین ماده اولیه است که برای ایجاد رایحه‌ای منحصر به فرد و تعیین روح عطر استفاده می‌شود. یک آکورد حداکثر از 6 تا 10 جزء مختلف تشکیل شده است. دو نوع آکورد وجود دارد:
۱.آکورد ساده
۲.آکورد پیچیده
آکورد ساده هنگامی که یک دانشجوی عطر سازی تمرین می‌کند تا چندین مواد اولیه را برای تولید یک رایحه مشخص  و معین مانند رایحه گل رز ترکیب کند، می‌تواند این کار را با 5 ماده انجام دهد. این یک آکورد ساده است. 

یک آکورد پیچیده، ترکیبی تقریبا جادویی از بسیاری از نت‌های بسیار متفاوت برای ایجاد یک ترکیب منحصر به فرد است و مسلما نسبت به آکورهای ساده پیچیدگی بسیار بیشتری دارد. تعریف  آکورد 

امیدواریم این اطلاعات به شما در جهت فهم بیشتر و بهتر مفاهیم کلیدی عطر و ادکلن  کمک کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد